Widget Image
Widget Image
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα άρθρα του blog μας!

Σχολικές Βιβλιοθήκες. Αποθετήρια βιβλίων ή χώροι επώασης μορφωτικών ανησυχιών;

Γράφει η Πέπη Νικολοπούλου

Με αφετηρία σκέψεις και προβληματισμούς, αναφορικά με τη θέση και το ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι σχολικές βιβλιοθήκες στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, την κριτική και τη σύνθεση της σκέψης, το εύρος της γνώσης, ειδικά σε περιόδους και κοινωνίες όπου επικρατεί η γνωσιοκεντρική τάση στην εκπαίδευση και η υπερβολική διάχυση πληροφοριών, το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου διοργανώθηκε μια άκρως ενδιαφέρουσα ημερίδα στο Θέατρο του σχολείου.

Πρωταγωνιστής της Ημερίδας, οι σχολικές βιβλιοθήκες και η ουσιαστική τους αξιοποίηση από την ευρύτερη σχολική κοινότητα. Βασικό περιεχόμενο των ομιλιών ήταν η υπογράμμιση της αναγκαιότητας, όχι απλά της ύπαρξης και δημιουργίας μιας σχολικής βιβλιοθήκης, αλλά της ενσωμάτωσής της στο σχολικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα ώστε να διαμορφώσει ένα σκηνικό επώασης ουσιαστικών μορφωτικών ανησυχιών του σύγχρονου μαθητή και του μελλοντικού πολίτη.
Πάνω σε αυτή τη λογική οφείλουν οι σχολικοί στόχοι να είναι παράλληλοι με τους σκοπούς των βιβλιοθηκών.

Η έναρξη της ημερίδας έγινε με τον χαιρετισμό που απηύθυνε η Βάσια Παπαδοπούλου, Γεν. Διευθύντρια των Εκπαιδευτηρίων “Ο Πλάτων”. Τόνισε την ουσιαστική φροντίδα προς τη σχολική Βιβλιοθήκη του σχολείου, αναβαθμίζοντάς την και αναγνωρίζοντας, σε στενή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τη σημασία της προετοιμασίας των αυριανών πολιτών που με κριτική σκέψη θα διακρίνουν μέσα από την πληθώρα νέων, τα ψευδή και τα αληθή νέα. Θα βρίσκουν επίσης, διέξοδο σε ερευνητικά έργα αλλά και θα απολαμβάνουν την ομορφιά που μπορεί κανείς να συναντήσει στις σελίδες ενός βιβλίου.

«Πόσο καλύτερες θα ήταν οι εποχές αν κάθε παιδί είχε γνωριστεί με τον Αίσωπο, τον Πλάτωνα, το Μολιέρο και τον Ντίκενς», μας είπε και έδωσε τη σκυτάλη στον Νίκο Σιδέρη, Βιβλιοθηκονόμο στα Εκπαιδευτήρια, με MSc στην Επιστήμη της Πληροφορίας.

Η σχολική βιβλιοθήκη
H Βιβλιοθήκη των Εκπαιδευτηρίων “Ο Πλάτων” αποτελεί πραγματικά ένα πρότυπο σχολικής βιβλιοθήκης που έχει στηριχθεί σε δύο βασικούς πυλώνες ανάπτυξης: την προώθηση της φιλαναγνωσίας και τον πληροφοριακό γραμματισμό ή πληροφοριακή παιδεία. Και με τον όρο “πληροφοριακή παιδεία” αναφερόμαστε στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αναζήτησης και αξιολόγησης των πληροφοριών, εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές πηγές, λογοκλοπή και παρουσίαση.

Έτσι, πέρα των κλασικών και δοκιμασμένων εργαλείων και πρακτικών που είναι οι μαραθώνιοι και οι λέσχες ανάγνωσης, η μελέτη, οι εργασίες, τα Εκπαιδευτήρια “Ο Πλάτων”, προκειμένου να ενισχύσουν τη φιλαναγνωσία, έχουν δημιουργήσει εργαλεία που έχουν φέρει θεαματικά αποτελέσματα στην προσέλκυση μαθητών στη βιβλιοθήκη.


Ένα τέτοιο εργαλείο είναι ο ΟΡΕΣΤΗΣ, μια on line πλατφόρμα που βοηθάει τα παιδιά, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες να αναζητήσουν τίτλους βιβλίων μέσω μιας παιγνιώδους και διαδραστικής διαδικασίας. Μόνο την 1η ημέρα έναρξης της λειτουργίας του ΟΡΕΣΤΗ, οι δανεισμοί που έγιναν έφθασαν σe 3ψηφιο αριθμό και η βιβλιοθήκη έμοιαζε με ATM σε περίoδο capital controls.

Eπιπλέον, η υιοθέτηση προγράμματος επιβράβευσης της φιλαναγνωσίας, μέσω μιας διαδικασίας παρακολούθησης της δανειστικής κίνησης των μαθητών, είχε το εξαιρετικό αποτέλεσμα, να γίνουν 2.000 ελεύθεροι δανεισμοί στη μαθητική κοινότητα μέσα στο 2018.

Ενσωμάτωση της Βιβλιοθήκης στο σχολικό πρόγραμμα
Για την πληροφοριακή παιδεία, η ενσωμάτωση της βιβλιοθήκης στο αναλυτικό σχολικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα κρίνεται απαραίτητη, ώστε οι πληροφορικές δεξιότητες να αναπτύσσονται μέσα σε μία θεματική ενότητα μέσω ερευνητικών εργασιών.


Αυτό ακριβώς τονίστηκε και από τη Βάσω Παπαδοπούλου, φιλόλογο του σχολείου αλλά και τις φιλοξενούμενες ομιλήτριες, όπως η Αλεξάνδρα Παπάζογλου, Διευθύντρια των Βιβλιοθηκών του Κολεγίου Αθηνών και η Ελίζα Μακρίδου, Βιβλιοθηκονόμος στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας.


Με παιγνιώδη τρόπο, ένας βιβλιοθηκονόμος ή ένας εκπαιδευτικός αναλαμβάνει το ρόλο του Game Master και καθοδηγεί τους μαθητές μέσα από μια διαδικασία που περισσότερο θυμίζει παιχνίδια αποστολής ή παιχνίδια ρόλων. Έτσι η βιβλιοθήκη σε όλες τις μορφές της μπορεί να αποτελέσει συνοδοιπόρο πολύτιμο στη ζωή του ανθρώπου.

«Αν έχεις έναν κήπο και μια βιβλιοθήκη, έχεις όλα όσα χρειάζεσαι», θα αναφέρουν χαρακτηριστικά κατά την ελεύθερη συζήτηση οι παρευρισκόμενοι.

Τι λένε όμως τα παιδιά – Προγράμματα και εκστρατείες με επιτυχία
Όταν μια βιβλιοθήκη αποκτά ένα φιλικό και ευχάριστο πρόσωπο, μακριά από στερεοτυπικές μορφές (απόλυτη ησυχία, αποστειρωμένη ατμόσφαιρα), συμπεριφορές και περιορισμούς, τότε τα παιδιά την αγκαλιάζουν και την καλωσορίζουν στη ζωή τους.

Και αυτό τονίστηκε ιδιαίτερα από την εκπρόσωπο της Εθνικής Βιβλιοθήκης, Ελίζα Μακρίδου, από την Πάμελα Μίνη του Δικτύου Ελληνικών Βιβλιοθηκών και από την Άντζελα Καραπάνου της Βιβλιοθήκης της Βουλής.

Ειδικότερα, σε μια μικρή έρευνα που διεξήγαγε το Δίκτυο Ελληνικών Βιβλιοθηκών, τα παιδιά ρωτήθηκαν για το τι θα ήθελαν να έχει μια βιβλιοθήκη ή πώς ιδανικά θα την φαντάζονταν. Και να οι απαντήσεις τους:

Θέλουν να:

| Συμμετέχουν σε δράσεις που αφορούν την επικαιρότητα και το περιβάλλον, όπως για παράδειγμα ένα εργαστήριο με μέλισσες

| Ασχολούνται με αγαπημένο τους θέματα, όπως τα αστυνομικά και οι περιπέτειες

| Συμμετέχουν σε δράσεις που χρησιμοποιούν όλες τις αισθήσεις τους

| Ζωγραφίζουν μαθαίνοντας πληροφορίες για καλλιτέχνες και ρεύματα

| Μοιράζονται μεταξύ τους μέσα από ομάδες

| Επιλέγουν μόνοι τους τα βιβλία

Για αυτό το λόγο άλλωστε και έχουν απολαύσει μεγάλη επιτυχία οι διαδραστικές ενέργειες που οργανώνονται, τόσο από το Δίκτυο Ελληνικών Βιβλιοθηκών με τις καλοκαιρινές εκστρατείες σε όλη την Ελλάδα, όσο και τα προγράμματα βιωματικής εμπειρίας που διοργανώνει η Βιβλιοθήκη της Βουλής, με δράσεις που εύκολα μπορούν να φιλοξενηθούν στα σχολεία, όπως: «Οι Λέξεις που πληγώνουν», «Άρχισε το αρχείο σου» και «Οργάνωσε τη Βιβλιοθήκη σου».

Βιβλιοφιλική κουλτούρα
Παρά την έντονη εκδοτική δράση που παρατηρούμε στη χώρα μας, υπάρχει μια υστέρηση της βιβλιοφιλικης κουλτούρας, που είναι σημαντικό να αρχίσει να διαμορφώνεται από τη βρεφική κιόλας ηλικία, θα τονίσουν όλοι οι ομιλητές. Η αναγνωστική άλλωστε διάθεση, ξεκινάει από τους 6 πρώτους μήνες της ζωής και η καλλιέργειά της μπορεί να τροφοδοτήσει μια σχέση ζωής που συνάπτεται με τις βαθύτερες αναζητήσεις του ανθρώπου.
Εκτός λοιπόν από την ύπαρξη μιας ουσιαστικής σχολικής βιβλιοθήκης, τέλειας εναρμονισμένης με τους σκοπούς του ακαδημαϊκού προγράμματος, οι άνθρωποι, από μωρά κιόλας είναι απαραίτητο να έρθουν σε επαφή με το βιβλίο, με την αφήγηση αλλά και την ακρόαση, όπως θα μας πει η Ελένη Σβορώνου στην ομιλία της «Χρειάζεται μια βιβλιοθήκη για να μεγαλώσεις ένα παιδί» και ο συγγραφέας Μάνος Κοντολέων.

Η σιωπή, το «αναστοχαστικό» βλέμμα και η σύνθεση, είναι στοιχεία πρωταγωνιστικά στη διαδικασία της ανάγνωσης βιβλίων και ίσως, λίγα από τα εργαλεία που έχουμε ως άνθρωποι για να αναζητήσουμε το νόημα που έχει η ζωή μας.
Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία αν κρίνει κανείς από τον ενθουσιασμό των ερωτήσεων και των σχολίων. Και με το αίτημα να καθιερωθεί ως θεσμός αυτή η συζήτηση, αποχαιρετήσαμε τα Εκπαιδευτήρια “Ο Πλάτων” γεμάτοι σκέψεις.

Είναι αρκετή μια άρτια οργανωμένη σχολική βιβλιοθήκη αν δεν πορεύεται χέρι με χέρι με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου, αν δεν συμπληρώνεται με την αγάπη για το βιβλίο και την συνεχή αναζήτηση γνώσης, και αν δεν συνδέεται με τις προοπτικές του μέλλοντος, για να διαμορφώσει τους μελλοντικούς πολίτες που με κριτική σκέψη θα σταθούν απέναντι στη ζωή; Μήπως και οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι γονείς έχουμε, την ευθύνη να μάθουμε στα παιδιά και στους νέους να μη χορταίνουν ποτέ τη γνώση, και να τροφοδοτούμε συνεχώς με νοήματα ζωής τον εσωτερικό διάλογο που κάνουν με τον εαυτό τους από τη μικρή κιόλας ηλικία;

Στην πραγματικότητα, κάθε αναγνώστης είναι, καθώς διαβάζει, αναγνώστης του ίδιου του του εαυτού – Μαρσέλ Προυστ.

Διάβαζε για να ζήσεις – Γκυστάβ Φλωμπέρ.

Η Πέπη Νικολοπούλου είναι blogger του aliceonboard

Post a comment

1 + 20 =

Στον διαδικτυακό τόπο μας χρησιμοποιούμε cookies με σκοπό τη βελτίωση της online εμπειρίας σας.

Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

Για να διευκολύνουμε τη χρήση του διαδικτυακού μας τόπου, χρησιμοποιούμε «cookies». Τα cookies είναι μικρά αρχεία δεδομένων / κειμένου που αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας από το πρόγραμμα περιήγησής σας και τα οποία είναι απαραίτητα για τη χρήση του διαδικτυακού μας τόπου.

Χρησιμοποιούμε Session Cookies για να σας προσφέρουμε εξατομικευμένη εμπειρία στην πλοήγηση των συνδρομητικών υπηρεσιών ή του ηλεκτρονικού μας καταστήματος.

Για τη χρήση αυτού του ιστότοπου χρησιμοποιούμε τα παρακάτω cookies που απαιτούνται από τεχνική άποψη
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες