Widget Image
Widget Image
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα άρθρα του blog μας!

Η ολιστική προσέγγιση του IB Diploma: μαθήματα από τις καθημερινές μας τάξεις

Από τον Δρ. Μιλτιάδη Κίτσο (B.Sc. Ph.D. ΙΒ Diploma Coordinator) και την Τάνυα Πετράτου (Deputy ΙΒ Diploma Coordinator)

Πολλοί γονείς που μας επισκέπτονται στο σχολείο μας ρωτούν: Γιατί ένας μαθητής να ακολουθήσει το ΙΒ Diploma; Η απάντησή μας είναι συνήθως απλή και ξεκάθαρη⋅ γιατί είναι ένα διεθνές πρόγραμμα εκπαίδευσης, που αναγνωρίζεται σε περισσότερες από 90 χώρες και είναι το καλύτερο εισιτήριο για τα πιο γνωστά πανεπιστήμια στον κόσμο.

Ποια είναι όμως εκείνα τα στοιχεία που ξεχωρίζουν το IB Diploma;

Ως γονείς και ως δάσκαλοι αναζητούμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο θα βοηθήσει τα παιδιά μας να αναπτύξουν δεξιότητες, που θα τους χρειαστούν στη μετέπειτα ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους καριέρα. Δεξιότητες που θα τα βοηθήσει να γίνουν ισορροπημένοι, αυτοδύναμοι και σκεπτόμενοι πολίτες του κόσμου.

Η φιλοσοφία λοιπόν του IB Diploma είναι να βοηθήσει και να εμπνεύσει τον μαθητή να αναπτύξει μια σειρά δεξιοτήτων που είναι κομβικές για τη μετέπειτα πορεία του. Τις δεξιότητες αυτές τις ονομάζουμε “Προσεγγίσεις στη μάθηση” (Approaches to Learning) και για πολλούς γονείς του MYP είναι γνωστές ως “Μαθαίνω πως να μαθαίνω”.

H πρώτη δεξιότητα στην οποία δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση είναι αυτή της ανάπτυξης κριτικής σκέψης. Σε έναν κόσμο όπου οι έφηβοι “βομβαρδίζονται” καθημερινά με τόνους πληροφοριών, η ανάπτυξη αυτής της δεξιότητας αποκτά πρωτεύουσα σημασία. Πώς μπορεί ο μαθητής να προσεγγίσει κριτικά αυτά που μαθαίνει; Πώς μπορεί να φιλτράρει και να αξιολογήσει την πληροφορία που λαμβάνει καθημερινά; Πώς μπορεί να δομήσει την αναπτυσσόμενη σκέψη του σε γνωστικά στάδια;

Κλειδί στην ανάπτυξη της δεξιότητας είναι η καθημερινή και ταυτόχρονη, σε όλα τα μαθήματα, τριβή των μαθητών με τρεις βασικές στρατηγικές σκέψης: την ανάλυση, τη σύγκριση και την αξιολόγηση.

Σε κάθε μάθημα οι μαθητές καλούνται να αναλύσουν αυτά που μαθαίνουν⋅ από τον Καισαρίωνα του Καβάφη μέχρι τις φωτοχημικές αντιδράσεις της φωτοσύνθεσης περισσότερο νόημα αποκτά η ανάλυση παρά η απομνημόνευση. Η ανάλυση αυτή αφορά τόσο στην αναγνώριση των τμημάτων που συνθέτουν το «όλο» όσο και στην επανασύνδεσή τους σε μια καινούρια ενότητα στο μυαλό του μαθητή (High Order Thinking).

Σημαντικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία έχει η αξιολόγηση και η σύγκριση. Ο μαθητής καλείται να αξιολογήσει, να αναλύσει δηλαδή τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα μιας πειραματικής διαδικασίας, μιας προσέγγισης σε ένα ιστορικό πλαίσιο ή μιας οικονομικής θεωρίας, και να κάνει αποτελεσματικές συγκρίσεις με ισχύουσες γνωστικές έννοιες.

Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας ο μαθητής καλείται να αναστοχαστεί (Reflect) είτε προφορικά είτε γραπτά⋅ να εντοπίσει δηλαδή νοερά τα βήματα που ακολούθησε στη μαθησιακή του πορεία και να εντοπίσει τις δυνάμεις αλλά και τις αδυναμίες του. Στη συνέχεια καλείται να περιγράψει στρατηγικές που μπορεί να ακολουθήσει για να βελτιώσει ενεργά τις αδυναμίες του. Υπάρχει άραγε καλύτερη προσέγγιση στην αυτογνωσία σε αυτήν την ηλικία;

Παράλληλα, οι μαθητές καλούνται να εστιάσουν σε μια άλλη πολύ βασική δεξιότητα: αυτή της διαχείρισης χρόνου.
Νοερά βλέπω ήδη το μειδίαμα σας, καθώς και για τους περισσότερους γονείς η διαχείριση χρόνου στα παιδιά τους είναι ένα καθημερινό βάσανο.

Στο ΙΒ Diploma εισάγουμε τους μαθητές μας από την πρώτη ημέρα στην υπόθεση της διαχείρισης χρόνου. Από την εξοικείωσή τους με την έννοια των χρονικών περιορισμών στην εξέταση ενός μαθήματος ή στην παράδοση μιας εργασίας μέχρι και τον προγραμματισμό της καθημερινότητάς τους στο σχολείο αλλά και στο σπίτι.

Πώς μπορείς άραγε να τιθασεύσεις το μυαλό ενός εφήβου; Πολύ απλά με το να του δείξεις πως αν μπορέσει να διαχειριστεί το χρόνο του θα μπορέσει να απολαύσει και τα αγαπημένα του hobbies χωρίς το βάρος των σχολικών υποχρεώσεων⋅ πως θα μπορέσει να περάσει χρόνο με τους φίλους του χωρίς να σκέφτεται τα μαθήματα της επόμενης μέρας αφού αυτά θα έχουν τελειώσει.

Η χρήση της πλατφόρμας ManageBac του σχολείου όπου ο μαθητής μπορεί να δει τις υποχρεώσεις σε διάφορους χρόνους έχει αποδειχτεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο.

Θα μείνουμε ακόμα στις ερευνητικές δεξιότητες. Σε έναν κόσμο όπου οι επιστήμες προοδεύουν με ιλιγγιώδη ρυθμό, το ζητούμενο από τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά ιδρύματα δεν είναι να έχουν οι φοιτητές ένα δεδομένο πλαίσιο γνώσεων, αφού αυτό ούτως ή άλλως παρέχεται από όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα, αλλά να μπορούν εύκολα και γρήγορα να συγκεντρώσουν πληροφορίες πάνω σ’ ένα ερευνητικό αντικείμενο και φυσικά να τις αξιολογήσουν, να τις συνθέσουν και να τις παρουσιάσουν.

Επομένως, από πολύ νωρίς στο ΙΒ Diploma εισάγουμε τους μαθητές στις τεχνικές αναζήτησης πληροφοριών σε διαδικτυακές βιβλιογραφικές βάσεις δεδομένων. Πολύ διαδεδομένη είναι και η πρακτική στην οποία κάθε ερώτηση του μαθητή γίνεται ένα ατομικό project αναζήτησης πληροφοριών και στη συνέχεια ακολουθεί παρουσίαση μέσα στην τάξη ώστε η απάντηση να έρθει μέσα από προσωπική δράση. Πολύτιμος σύμμαχός μας σε αυτήν την προσπάθεια είναι η ανανεωμένη και πάντα σύγχρονη βιβλιοθήκη του σχολείου μας.

Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών του ΙB Diploma γίνεται συντονισμένα μέσα απ’ όλα τα μαθήματα που παρακολουθούν (Concurrency of Learning). Αυτό μπορεί να γίνει είτε διαμέσου του κοινού προγραμματισμού των πλάνων των μαθημάτων είτε διαμέσου της ένταξης όλων των διδασκόμενων ενοτήτων κάτω από μεγαλύτερες νοηματικές έννοιες (Contexts) όπως «χρόνος και χώρος», «αλλαγή», «ανθρώπινες σχέσεις και κοινωνίες».

Με τον τρόπο αυτό, ενότητες διαφορετικών μαθημάτων όπως ο χρόνος ανάπτυξης ενός φυτού ή ο ιστορικός χρόνος αποκτούν κοινό πρόσημο δράσης και αναζήτησης.

Πρέπει να τονιστεί πως όλες αυτές οι δεξιότητες αναπτύσσονται βαθμιδωτά και σταδιακά στα προγράμματα του IB. To αποτύπωμά τους είναι καθαρό από το μεγάλο τελικό project του PYP (PYP exhibition) μέχρι και την Ερευνητική Εργασία του MYP (Personal Project).

Επομένως, οι μαθητές του Πλάτωνα από πολύ νωρίς αρχίζουν να αναπτύσσουν αυτές τις δεξιότητες. Στο Diploma όμως οι δεξιότητες αυτές γίνονται πιο κυρίαρχες στη μαθησιακή καθημερινότητα με περισσότερους βαθμούς ελευθερίας για το διδασκόμενο και τον μέντορα.

Το IB Diploma δεν είναι σαφώς ένα εξεταστικό πρόγραμμα μιας και οι περισσότεροι μαθητές, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, εισάγονται στα πανεπιστήμια επιλογής τους. Το πρόγραμμα αυτό εστιάζει στην ακαδημαϊκή ανάπτυξη του μαθητή, δίνοντας έμφαση στα χαρακτηριστικά του προφίλ του IB μαθητή.

Οι περισσότεροι καθηγητές που δουλεύουμε στο IB Diploma του Πλάτωνα έχουμε σπουδάσει ή δουλέψει στο εξωτερικό. Είναι μεγάλη μας χαρά και ικανοποίηση να βλέπουμε τους μαθητές μας να αναπτύσσουν βασικές δεξιότητες που από προσωπική πείρα γνωρίζουμε πως θα τους χρειαστούν στη μετέπειτα ακαδημαϊκή ζωή τους. Είναι μεγαλύτερη όμως η χαρά για μας να βλέπουμε τους αποφοίτους μας να εντάσσονται με διακριτή ευκολία στα ακαδημαϊκά προγράμματα επιλογής τους χάρη στις δεξιότητες που ανέπτυξαν στο σχολείο.

Post a comment

four + 11 =

Στον διαδικτυακό τόπο μας χρησιμοποιούμε cookies με σκοπό τη βελτίωση της online εμπειρίας σας.

Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

Για να διευκολύνουμε τη χρήση του διαδικτυακού μας τόπου, χρησιμοποιούμε «cookies». Τα cookies είναι μικρά αρχεία δεδομένων / κειμένου που αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας από το πρόγραμμα περιήγησής σας και τα οποία είναι απαραίτητα για τη χρήση του διαδικτυακού μας τόπου.

Χρησιμοποιούμε Session Cookies για να σας προσφέρουμε εξατομικευμένη εμπειρία στην πλοήγηση των συνδρομητικών υπηρεσιών ή του ηλεκτρονικού μας καταστήματος.

Για τη χρήση αυτού του ιστότοπου χρησιμοποιούμε τα παρακάτω cookies που απαιτούνται από τεχνική άποψη
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες