Widget Image
Widget Image
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Θα χαρούμε πολύ να σας ενημερώνουμε για τα τελευταία νέα σχετικά με τα εκπαιδευτήρια μας

Μαθητές του αύριο στο σχολείο του σήμερα

του Στέλιου Στυλιανίδη (IB PYP Coordinator)

Διαβάζω την πρόσφατη αξιολόγηση μαθητών του Διεθνούς Προγράμματος PISA, η οποία κατατάσσει τους μαθητές ανάλογα με τις σχολικές τους επιδόσεις. Η χώρα μας φιγουράρει στις πρώτες θέσεις… από το τέλος. Οριακά πιο ψηλά από Τουρκία, Σερβία και Ισραήλ. Τα αντικείμενα στα οποία εξετάζονται τα παιδιά είναι τα Μαθηματικά, η Κατανόηση Κειμένου και οι Φυσικές επιστήμες. Η έρευνα διεξάγεται κάθε 3 χρόνια και η κατάταξη των μαθητών μας δεν διαφοροποιείται, δυστυχώς.

Το τι συμβαίνει είναι μάλλον σε όλους γνωστό, καθώς όλοι μας, εκπαιδευτικοί και γονείς, έχουμε υπάρξει μάρτυρες ουκ ολίγων εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων. Καμία από αυτές δεν κατάφερε να αλλάξει τη -βαθιά ριζωμένη στην ελληνική εκπαιδευτική κουλτούρα- λογική της αποστήθισης. Ένα εκπαιδευτικό υλικό που μοιάζει να έχει μείνει πίσω στο χρόνο, μαθητές που θυμίζουν εξαντλημένους δρομείς στην κούρσα των πανελληνίων εξετάσεων, γονείς που αξιολογούν εμάς τους εκπαιδευτικούς βάσει της δουλειάς που δίνουμε στα παιδιά τους (και σε εκείνους) για το σπίτι… Στην καρδιά του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, το σχολείο είναι απλά το όχημα για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.

Όμως δεν θα έπρεπε να είναι έτσι. Ο κόσμος αλλάζει και οι πολίτες του «αύριο» δεν θα έπρεπε να περπατούν στους δρόμους του αδιέξοδου «χτες». Τα σχολεία σήμερα θα έπρεπε να έχουν στόχο τη δημιουργία προσωπικοτήτων ικανών να πραγματώσουν το δυναμικό τους σε μία διεθνή κοινωνία, να ζήσουν ως υπεύθυνοι και καταξιωμένοι πολίτες του κόσμου. Αυτό προϋποθέτει βαθιά κατανόηση της εθνικής παράδοσης και ταυτότητας αλλά και άνοιγμα προς τα έξω, για την κατανόηση των πολιτισμών και των εξελίξεων σε ολόκληρο τον πλανήτη, για τον αμοιβαίο σεβασμό και τη συνεργασία ανάμεσα στους λαούς.

Αυτή είναι και η φιλοσοφία του ΙΒ, το οποίο λανθασμένα θεωρείται αποκλειστικά και μόνο ο δρόμος που εξασφαλίζει σπουδές στο εξωτερικό. Το ΙΒ είναι μια φιλοσοφία εκπαίδευσης που καλλιεργεί μία πολύπλευρη Παιδεία ενισχύοντας την κριτική σκέψη, τη φαντασία, την πρωτοβουλία, την υπευθυνότητα και το δημόσιο λόγο, τη δημιουργικότητα και την παραγωγή λύσεων, ικανότητες απολύτως απαραίτητες σε κάθε παιδί και νέο άνθρωπο, ανεξάρτητα από τη χώρα ή το σύστημα εξετάσεων-σπουδών στο οποίο θα αποφασίσει αργότερα να ενταχθεί. Και χωρίς αμφιβολία, οι επιδόσεις των κατά τα άλλα πανέξυπνων μαθητών μας, κάνει επιτακτική την ανάγκη να αναθεωρήσουμε την τοποθέτησή μας απέναντί του.

Πώς εντάσσεται όμως η ΙΒ κουλτούρα στα πρώτα χρόνια της σχολικής ζωής;

Στο σχολείο μας, με το International Baccalaureate Primary Years Programme συγκεκριμένα, οι μικροί μαθητές περιστοιχίζονται από όλα όσα πρέπει να κατακτήσουν μέσα από τη διδακτέα ύλη: Έννοιες, Δεξιότητες, Συμπεριφορά και Δράση. Η Γνώση αναπτύσσεται μέσω της έρευνας των έξι αντικειμένων, στα οποία εντάσσονται τα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος και των έξι διαθεματικών αξόνων δράσης που κινούνται στον πυρήνα αναζήτησης απαντήσεων σε βασικά ερωτήματα του ανθρώπου: Ποιοι είμαστε; Πού βρισκόμαστε; Πώς εκφραζόμαστε; Πώς λειτουργεί ο κόσμος; Πού θέλουμε να πάμε;

Το πρόγραμμα ενσωματώνει φυσικά την ελληνική παράδοση και γλώσσα, αλλά και κάθε άλλη γλώσσα και καλύπτει πλήρως τη διδακτέα ύλη του Υπουργείου Παιδείας, εξελίσσοντάς την με τρόπο που οδηγεί σε ουσιαστική γνώση. Τα παιδιά έχουν χαρά, σιγουριά, ισχυρό αυτοσυναίσθημα, κίνητρα για δημιουργία, ικανότητα να παράγουν λύσεις.

Πώς εκφράζεται αυτή η αντίληψη στην καθημερινότητα του σχολείου και των μαθητών μας;

Είναι πολύ απλό. Όλα ξεκινούν από μια ιδέα. Μια ερώτηση, μια παρατήρηση, μια διαπίστωση, μια επιθυμία. Τα παιδιά εμπνέονται από το περιβάλλον που έχει δημιουργήσει ο δάσκαλος μέσω πλούσιου παιδαγωγικού υλικού, φυσικών υλικών, διαφοροποιημένων χώρων μάθησης και εστιάζουν σε αυτό που τους κινεί περισσότερο το ενδιαφέρον. «Μαγικά», στην ομάδα δημιουργείται μια αλληλουχία αναζητήσεων, σχετικών με ένα κοινό θέμα. Έτσι προκύπτει το επόμενο project της τάξης, δηλαδή το εύπλαστο θεματικό πλαίσιο, που θα τους δώσει την ευκαιρία να καταπιαστούν με πολλούς διαφορετικούς τομείς γνώσης.

Ένα project λοιπόν αναπτύσσεται μέσα στο οικείο «σύμπαν» του σχολείου με τα αμέτρητα ερεθίσματα που προσφέρει και βέβαια διευρύνεται στο σπίτι, στο δρόμο, στην παραλία, στην εξοχή, όπου τα παιδιά μπορούν να παρατηρήσουν, να αναρωτηθούν, να δημιουργήσουν.

Σημασία πέρα από τις γνώσεις που θα αποκτηθούν, έχει η χαρά της μάθησης, η ανάπτυξη της προσωπικότητας και η παγίωση της πεποίθησης ότι οι ίδιοι μπορούμε να δημιουργήσουμε πολλά από τα καταπληκτικά πράγματα που διεκδικούμε για τη ζωή μας.

 

Post a comment