Widget Image
Widget Image
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα άρθρα του blog μας!

Η σημασία των βαθμών για γονείς και μαθητές

«Το παιδί σας είναι πολύ καλό, έχει πολλές δυνατότητες προόδου, αλλά… θέλει περισσότερη προσπάθεια».
«Το παιδί σας είναι πολύ έξυπνο, αλλά… δεν συγκεντρώνεται και χαζεύει μέσα στην τάξη».
«Το παιδί σας δεν συμμετέχει στο μάθημα».

Πολύ πιθανά να έχετε ζήσει το παραπάνω σκηνικό μια ή και περισσότερες φορές. Ιδίως τις μέρες που τα παιδιά παίρνουν τους βαθμούς από το σχολείο. Σε κάποια μάλιστα σπίτια, η σκηνή που ακολουθεί αργότερα στο σπίτι, μπορεί να περιέχει καβγάδες, φωνές, απειλές, κλάματα.
Θεωρητικά, αξίζει τον κόπο ένας γονιός να ωθεί το παιδί του να παίρνει καλούς βαθμούς επειδή αυτοί δείχνουν ότι αποκτά πνευματικά εφόδια και του ανοίγουν περισσότερες επιλογές για το μέλλον του. Όμως, δεν αξίζει τον κόπο ο γονιός να έχει τέτοια εμμονή με τους βαθμούς ώστε να καταστρέφεται η σχέση γονιών και παιδιών, η οικογενειακή ζωή και η ισορροπία όλων.
Αυτό που πρέπει να εμφυσήσουμε στα παιδιά μας είναι η αγάπη για τη μάθηση και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αντιδρούμε λες και οι βαθμοί είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Μην το αποθαρρύνουμε λέγοντας, «δεν παίρνει τα μαθηματικά» ή «είναι κακό στην ιστορία».
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι βαθμοί είναι ένας σημαντικός παράγοντας από αυτούς που επηρεάζουν τον τρόπο που το παιδί βλέπει τον εαυτό του αλλά και τον τρόπο που βλέπει το σχολείο. Όλοι ασχολούνται με τη βαθμολογία και κανείς δε μιλάει για τη γνώση. Ως γονείς, λοιπόν, ίσως θα έπρεπε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αντιληφθούν τη σημασία των βαθμών. Ίσως με τη διαρκή πίεση πετύχουμε να αναγκάσουμε το παιδί μας να παίρνει καλούς βαθμούς (πιθανώς από φόβο), αλλά κατά βάθος θα έχουμε καταστρέψει τη σχέση μας μαζί του και θα του έχουμε προξενήσει μίσος για το σχολείο.
Πιο σημαντικό για το μέλλον του παιδιού από το άριστα είναι να μάθει να προσπαθεί και να θέλει να προοδεύει. Και αυτό δεν θα το πετύχουμε με τις φωνές αλλά με τη δημιουργία κινήτρου. Να ενθαρρύνουμε αντί να απορρίπτουμε, να εκπαιδεύουμε αντί να απειλούμε και τέλος, να εμπνέουμε αντί να καταπιέζουμε.
Θέλοντας να μάθουμε καλύτερα τον σωστό τρόπο που πρέπει να διαχειριζόμαστε αυτές τις καταστάσεις, ρωτήσαμε τον κο Νάσο Τσιάμη, Υπεύθυνο Τμήματος Ψυχολογίας, Μαθησιακής Υποστήριξης & Λόγου στο σχολείο μας, για να μας κατευθύνει.

Τι σημαίνει για έναν μαθητή και τον γονιό του ο «βαθμός»;

Ο βαθμός είναι ανατροφοδότηση για όλους, τόσο όσον αφορά τον μαθητή όσο και για τον εκπαιδευτικό και τους γονείς και με βάση αυτή την αξιολόγηση μπορεί κάποιος να σχεδιάσει τα επόμενα βήματα του στην εκπαιδευτική διαδικασία. Προφανώς ο βαθμός είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας από τον εκπαιδευτικό, τον μαθητή, τους γονείς και επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες. Πιο συγκεκριμένα, συσχετίζεται με το πόσο ο εκπαιδευτικός έχει προετοιμαστεί για το υλικό που θα διδάξει, με τον τρόπο που παρουσιάζεται το υλικό αυτό στην τάξη, πόσο κινητοποιεί τον μαθητή κατά τη διάρκεια του μαθήματος, την οργάνωση και τον τρόπο μελέτης στο σπίτι, τις αντίστοιχες εμπειρίες των γονέων καθώς και από τις προσδοκίες τους σχετικά με μια επιτυχημένη εκπαιδευτική πορεία των παιδιών τους.
Για τους πιο πολλούς μαθητές ο βαθμός είναι ένα κριτήριο αξιολόγησης, όχι πάντα το πιο αντικειμενικό, με βάση τη δική τους προσέγγιση στη διαδικασία. Προσέγγιση που πρέπει να ακούμε και οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί γιατί μας βοηθάει να αντιληφθούμε το πώς οι μαθητές διαχειρίζονται αυτή την πληροφορία.

Τι προτείνετε ότι είναι σωστό να κάνουμε μετά την αξιολόγησή τους;

Συνήθως βοηθάει να συζητήσουμε με τα παιδιά μας το τι προηγήθηκε αυτής της αξιολόγησης και τι συνέβη κατά τη διάρκεια. Η διάθεση από πλευράς μας σε αυτή τη διαδικασία δεν βοηθάει να είναι επικριτική ή να αξιολογεί. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά θα «ξαναδούν» αυτά που έγιναν και με τη δική μας βοήθεια, αν τη χρειάζονται, θα εστιάσουν και θα συζητήσουμε τι και πώς μπορεί να αλλάξει για ένα διαφορετικό αποτέλεσμα. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι αυτή η διαδικασία προτείνεται να ακολουθείται τόσο όταν υπάρχει επιτυχημένο αποτέλεσμα, όσο και όταν το αποτέλεσμα δεν είναι το αναμενόμενο.

Πώς μπορεί να βοηθήσει σε αυτή την προσπάθεια ο εκπαιδευτικός;

Σε συνεννόηση με τον εκπαιδευτικό μπορούμε να βρούμε τι θα μπορούσε να κινητοποιήσει το παιδί σε μια πιο ενεργό συμμετοχή με βάση τα ενδιαφέροντά του και τη διαθεματικότητα των μαθημάτων. Η σύνδεση της προσπάθειας, που συμπεριλαμβάνει την νοργάνωση, τον τρόπο μελέτης και την αντίληψη του πότε ξέρω ένα υλικό και της απόδοσης είναι το ζητούμενο. Τα παιδιά συνήθως ξέρουν αν προσπαθούν ή όχι, και στη συζήτηση μαζί τους φαίνεται αν είναι όντως έτσι. Πρέπει να τους δώσουμε να καταλάβουν ότι η προσπάθειά τους χρειάζεται να αλλάξει, όχι να τους υποβαθμίσουμε την προσπάθεια που ήδη έχουν κάνει. Εστιάζουμε στο τι έκαναν βήμα-βήμα και αν αυτό τελικά ήταν αποδοτικό και μαζί βρίσκουμε τη λύση, αν χρειάζεται.

Πολλοί από εμάς μετά την αξιολόγηση, συγκρίνουμε τη βαθμολογία των παιδιών μας με άλλα.

Ναι. Πολλοί γονείς συγκρίνουμε τα παιδιά μας με άλλα στην τάξη ή και ρωτάμε τον εκπαιδευτικό πού βρίσκεται το παιδί μας σε σχέση με την υπόλοιπη τάξη και κατά πόσο το παιδί μας φαίνεται να ενδιαφέρεται για το μάθημα. Αυτό που συχνά ξεχνάμε είναι ότι συγκρίσεις δεν μπορούν να γίνουν αφού η αξιολόγηση/βαθμολογία, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων που μπορεί μεν να είναι οι ίδιοι, ο τρόπος όμως που συνδέονται μεταξύ τους καθώς και ο βαθμός έκφρασης είναι διαφορετικά. Οπότε εστιάζουμε στην κατανόηση γιατί υπήρξε ένας συγκεκριμένος βαθμός, με την προσδοκία τα παιδιά μας να αντιληφθούν τι πρέπει να αλλάξουν για ένα διαφορετικό αποτέλεσμα. Αν δηλαδή ο βαθμός πρέπει να αλλάξει (αν δεν είναι «καλός») ή να ακολουθήσουν και στο μέλλον τις ίδιες διαδικασίες για να συνεχίσουν να εκφράζουν την γνώση τους με τον ίδιο αποδοτικό τρόπο (αν ο βαθμός είναι «καλός»).

Post a comment

five × four =

Στον διαδικτυακό τόπο μας χρησιμοποιούμε cookies με σκοπό τη βελτίωση της online εμπειρίας σας.

Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

Για να διευκολύνουμε τη χρήση του διαδικτυακού μας τόπου, χρησιμοποιούμε «cookies». Τα cookies είναι μικρά αρχεία δεδομένων / κειμένου που αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας από το πρόγραμμα περιήγησής σας και τα οποία είναι απαραίτητα για τη χρήση του διαδικτυακού μας τόπου.

Χρησιμοποιούμε Session Cookies για να σας προσφέρουμε εξατομικευμένη εμπειρία στην πλοήγηση των συνδρομητικών υπηρεσιών ή του ηλεκτρονικού μας καταστήματος.

Για τη χρήση αυτού του ιστότοπου χρησιμοποιούμε τα παρακάτω cookies που απαιτούνται από τεχνική άποψη
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες