Widget Image
Widget Image
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα άρθρα του blog μας!

Η φιλία στα χρόνια του Δημοτικού

Της Αλίκης Ταγκαλάκη (Σχολικός Ψυχολόγος, MSc)

Η προσπάθεια για δημιουργία φιλικών σχέσεων στο Δημοτικό, αποτελεί μια πολύ σημαντική προεργασία για τις φιλικές σχέσεις, όπως πρόκειται να διαμορφωθούν στα χρόνια της εφηβείας.

Τόσο τα κορίτσια όσο και τα αγόρια δοκιμάζουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και δυνάμεις τόσο στο σχολικό πλαίσιο όσο και στις πιο στενές οικογενειακές σχέσεις.

Δοκιμάζουν και μαθαίνουν τι σημαίνει να αποδέχεσαι και να σε αποδέχονται. Μαθαίνουν τον εαυτό τους και τους άλλους σε έναν συνεχή αγώνα να διατηρήσουν και να ενδυναμώσουν την αυτοεκτίμησή τους.

Ήδη από το νήπιο, τα κορίτσια κάνουν παρέα με τα κορίτσια και τα αγόρια με τα αγόρια. Αυτό είναι κάτι που θα κρατήσει για αρκετό χρόνο και ίσως μέχρι και τα μέσα του Γυμνασίου. Η ανάγκη να υπάρχουν κοινά σημεία στη φιλία, είναι πολύ βασικό, απλώς αλλάζει κάθε φορά το τι σημαίνει «κοινό σημείο». Έτσι για μια παρέα κοριτσιών στην Α’ ή Β’ Δημοτικού, η συλλογή αυτοκόλλητων είναι σημαντικός παράγοντας σύνδεσης. Αντίθετα στην Ε’ Δημοτικού, η σύνδεση δημιουργείται μέσα από την αλληλοϋποστήριξη.

Στα μικρά χρόνια του Δημοτικού, λοιπόν, η φιλία χαρακτηρίζεται από μια εικόνα προσωρινότητας. Τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια έρχονται κοντά μέσα από στοιχεία ομοιότητας εξωτερικών χαρακτηριστικών και κοινών δραστηριοτήτων, πχ. ονομάζεται φίλος «αυτός που παίζουμε μαζί». Κατά αντιστοιχία, κάθομαι μαζί με μια φίλη και όταν αλλάξει ο δάσκαλος θέση, αλλάζει και η φίλη.
Συνήθως οι φιλίες είναι πιο ομαδικές και οι συγκρούσεις είναι πολύ συχνές. Οι συγκρούσεις συνήθως αφορούν στην αδυναμία κάποιου ή κάποιας φίλης να κάνει κάτι που η ομάδα θέλει. Η απομόνωση είναι αρκετά συχνό φαινόμενο όσο συχνό είναι και η επαναφορά μιας φίλης στην αρχική της «θέση». Τα δεδομένα αλλάζουν καθημερινά και οι γονείς είναι λογικό να αδυνατούν, κάποιες φορές, να τα «ακολουθήσουν».
Τα παιδιά στις μικρές τάξεις του δημοτικού ενδιαφέρονται πολύ για τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του φίλου και δεν έχουν ακόμα αναπτύξει την ενσυναίσθηση, την ικανότητα δηλαδή να μπαίνουν στην θέση του άλλου και να μπορούν να φανταστούν τι νιώθει. Δυσκολεύονται πολύ να παρατηρήσουν τη δική τους συμπεριφορά και δεν έχουν ακόμα την κοινωνική δεξιότητα να «φιλτράρουν» αυτά που σκέφτονται, με αποτέλεσμα, χωρίς να το θέλουν, να γίνονται σκληρά μεταξύ τους.

Όσο όμως ανεβαίνουν στις μεγαλύτερες τάξεις, εκεί κοντά στην Δ΄ Δημοτικού, οι φιλίες αλλάζουν και ομοιάζουν περισσότερο με «πραγματικές σχέσεις». Αρχίζουν να γίνονται πιο «κολλητές» και να υπάρχει ένα πρόσωπο αναφοράς, στο οποίο το παιδί «επενδύει» συναισθηματικά και απαιτεί ανταπόκριση.
Οι «φίλες» έχουν πιο ουσιαστικές ομοιότητες, τους αρέσουν τα ίδια παιχνίδια, έχουν ενδεχομένως κοινές εμπειρίες. Οπότε η ειλικρίνεια και η εχεμύθεια είναι στοιχεία που καλείται να έχει μια φίλη!
Στα αγόρια, τα αθλήματα παίζουν έναν πολύ σημαντικό καταλυτικό ρόλο και διευκολύνουν τη δημιουργία σχέσεων. Παράλληλα όμως είναι πολύ πιο απαιτητικά σχετικά με επιδόσεις και σωματικές ικανότητες.
Σε αυτή τη φάση, οι γονείς καλούνται να ακούσουν πολλά παράπονα και να αναρωτηθούν πώς γίνεται δύο φίλες να είναι μαζί αφού τσακώνονται τόσο μεταξύ τους. Η αλήθεια είναι ότι τα παιδιά έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν μηχανισμούς κατανόησης του γιατί κάποιος φέρεται με τον τάδε τρόπο. Επιπλέον είναι σε θέση να συγχωρούν! Ακόμα και προσωρινά.

Δεδομένου όμως ότι η αυτοεκτίμηση είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για τη διαμόρφωση φιλικών σχέσεων, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι σε όλη την σχολική ζωή, και ιδιαίτερα στα χρόνια του Δημοτικού, η «καλή» μαθησιακή εικόνα είναι σημαντικός παράγοντας αυτοεκτίμησης.

Η θετική αυτο-εικόνα του μαθητή καθορίζεται από την αίσθηση που έχει για το πόσο καλά τα καταφέρνει στα μαθήματα. Έτσι πολλές φιλίες δημιουργούνται επειδή δύο παιδιά νιώθουν ότι μοιράζονται μια κοινή δυσκολία. Όπως επίσης και πολλές φιλίες βασίζονται στην αίσθηση ότι «είμαστε και οι δύο δυνατοί στα μαθήματα». Όσο πιο καλή εικόνα έχει ένα μαθητής για τις μαθησιακές του επιδόσεις τόσο πιο πιθανό είναι να είναι πιο ευέλικτος στις φιλίες.
Σε καμία περίπτωση δεν θα λέγαμε ότι τα παιδιά με δυσκολίες δεν κάνουν φίλους. Είναι ίσως όμως πιο ευάλωτα στην απόρριψη και ίσως απογοητεύονται πιο εύκολα.

Ως γονείς λοιπόν καλούμαστε να κάνουμε ένα και μόνο πράγμα. Να δείχνουμε στα παιδιά μας ότι εμπιστευόμαστε τις δυνάμεις τους και έχουν την απεριόριστη αγάπη και αποδοχή μας. Έτσι θα είναι σε θέση να μην εστιάζουν σε αυτό που θεωρούν ως δυσκολία και να αγαπούν τον εαυτό τους από κάθε πλευρά, κάνοντας έτσι περισσότερους φίλους!

Post a comment

one × one =

Στον διαδικτυακό τόπο μας χρησιμοποιούμε cookies με σκοπό τη βελτίωση της online εμπειρίας σας.

Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

Για να διευκολύνουμε τη χρήση του διαδικτυακού μας τόπου, χρησιμοποιούμε «cookies». Τα cookies είναι μικρά αρχεία δεδομένων / κειμένου που αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας από το πρόγραμμα περιήγησής σας και τα οποία είναι απαραίτητα για τη χρήση του διαδικτυακού μας τόπου.

Χρησιμοποιούμε Session Cookies για να σας προσφέρουμε εξατομικευμένη εμπειρία στην πλοήγηση των συνδρομητικών υπηρεσιών ή του ηλεκτρονικού μας καταστήματος.

Για τη χρήση αυτού του ιστότοπου χρησιμοποιούμε τα παρακάτω cookies που απαιτούνται από τεχνική άποψη
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες