Widget Image
Widget Image
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα άρθρα του blog μας!

Εφηβεία: Μια ιδιαίτερα προκλητική περίοδος

Όλοι, δάσκαλοι και γονείς, προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο για τα παιδιά μας και τους μαθητές μας αντίστοιχα. Ποιος μπορεί να αρνηθεί ότι είναι ένας ιδιαίτερα δύσκολος μα και προκλητικός στόχος.

Στην περίοδο της εφηβείας αυτός ο στόχος ίσως φαίνεται ακόμα πιο ανυπέρβλητος. Αδάμαστος. Ανίκητος. Η εικόνα των παιδιών μας αλλάζει και συχνά εκφράζουν συμπεριφορές και σκέψεις πρωτόγνωρες για εμάς αλλά και για τα ίδια. Όμως, τίποτα δεν έχει πάει στραβά. Αυτή η «μεταμόρφωση» είναι φυσιολογική. Τα παιδιά βρίσκονται στη μετάβαση από την παιδική ηλικία στην εφηβεία. Οι αλλαγές στο σώμα τους, σε αυτά που αισθάνονται και στον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους και αυτά που συμβαίνουν γύρω τους, συχνά είναι τόσο γρήγορες και δραστικές που η η σύγχυση και οι διαμάχες είναι συνηθισμένα στοιχεία στην προσπάθεια αλληλεπίδρασης με γονείς, εκπαιδευτικούς και συνομηλίκους.

Αυτή τη μετάβαση θελήσαμε να αναλύσουμε με τον κο Νάσο Τσιάμη, υπεύθυνο Τμήματος Ψυχολογίας, Μαθησιακής Υποστήριξης & Λόγου των εκπαιδευτηρίων μας.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των εφήβων σε αυτό το στάδιο της ηλικίας τους;
Οι έφηβοι αναστατώνονται πολύ εύκολα, εκνευρίζονται, αντιδρούν και αρνούνται σκέψεις και συμπεριφορές που πριν από λίγο καιρό ακολουθούσαν. Ακόμα, μπορεί να είναι πιο επιρρεπείς στο να υποκύψουν σε άσχημες ιδέες της παρέας τους. Νιώθουν πως κανείς δεν τους καταλαβαίνει, είναι ιδιαίτερα κριτικοί με τους ενήλικες, υποστηρίζουν με πάθος την ορθότητα των απόψεών τους. Διανύουν μια ιδιαίτερα φανερή φάση ανεξαρτητοποίησης και θεωρούν ότι οι ενήλικες δεν τους καταλαβαίνουν και δεν κάνουν διάλογο. Μπορεί επίσης, να έχουν μειωμένο ενδιαφέρον για μελέτη με αποτέλεσμα χαμηλές βαθμολογίες. Βεβαίως, αυτή την περίοδο ανακαλύπτουν τα πρώτα τους σεξουαλικά συναισθήματα.

Άρα τι μπορούμε να κάνουμε;
Την περίοδο της εφηβείας, κυρίως, η σχέση με τα παιδιά μας, τόσο των γονέων όσο και των εκπαιδευτικών, καλό είναι να χαρακτηρίζεται από το στοιχείο της αποδοχής των αλλαγών και μια κοινή προσπάθεια εξεύρεσης λύσης στις δυσκολίες που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Λύσεις που θα ικανοποιούν και εμάς και τα παιδιά μας.

Ποιος είναι ο βασικός σκοπός των γονέων και των εκπαιδευτικών σε αυτό;
Ο βασικός μας σκοπός είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να επιβιώσουν μέχρι να μπορούν να το κάνουν από μόνα τους. Στην εφηβεία πρέπει να τα βοηθήσουμε να γίνουν ανεξάρτητα έτσι ώστε να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Θα βοηθούσε ιδιαίτερα αν μπορούσαμε να προσδιορίσουμε την δυσκολία / πρόβλημα, να την επικοινωνήσουμε στα παιδιά μας και να προσπαθήσουμε να τη λύσουμε. Τα παιδιά μας, όπως και εμείς, έχουν ανάγκες, «θέλω» και συναισθήματα, διαφορετικά από τα δικά μας τα οποία θα πρέπει να δύνανται να τα εκφράζουν ελεύθερα.

«Σε σέβομαι και θα προσπαθήσω να ικανοποιήσω τις ανάγκες σου κι αυτό που θέλεις, αν είσαι διατεθειμένος να κάνεις το ίδιο. Μαζί θα βρούμε την λύση, θα συμφωνήσουμε», μπορεί να είναι το βασικό πλαίσιο που θα καθορίσει τη σχέση με τα παιδιά μας αυτήν την περίοδο. Όμως ακόμα, να θυμόμαστε ότι οι έφηβοι όχι μόνο χρειάζονται όρια αλλά φαίνεται να τα αποζητούν κιόλας.

Ποια είναι τα πιο συχνά σημεία τριβής εφήβων και γονιών;
Συχνά σημεία τριβής με τους γονείς αυτήν την περίοδο είναι το τι ώρα θα γυρίσουν το βράδυ, με ποιον και πού θα πάνε, η άρνηση επικοινωνίας, το να αρχίζουν κάτι και να μην το τελειώνουν, η δυνατή μουσική και η απομόνωση στο σπίτι, το πώς ντύνονται ή /και η αλλαγή σχετικά με τις υποχρεώσεις τους στο σχολείο. Βέβαια, σε όλα αυτά τα σημεία σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η μέχρι τώρα σχέση που έχουμε δημιουργήσει με τα παιδιά μας, καθώς και το πώς, και εκείνα και εμείς, επικοινωνούμε τις σκέψεις μας.

Τι λάθος κάνουμε εμείς οι γονείς; Τι πρέπει να σκεφτούμε;
Ας σκεφθούμε πως εμείς επικοινωνούμε με τα παιδιά μας ίσως με γκρίνια, υπενθύμιση, κριτική, αποδοχή, επιβράβευση, απειλή, κάνοντας κήρυγμα, συμβουλεύοντας ή ανακρίνοντας, με φράσεις όπως: «Γιατί δεν έχεις σηκωθεί ακόμα;» / «Το δωμάτιο σου είναι ένα χάλι» / «Τελείωνε με το τηλέφωνο» / «Εσύ άρχισες…» / «Ποιος σου είπε ότι μπορείς να το χρησιμοποιήσεις αυτό;» / «Είσαι ψεύτης…» / «Δεν μπορείς να κάνεις τίποτα σωστά;» ή παρόμοιες.
Ας σκεφθούμε, κυρίως οι γονείς, μα και οι εκπαιδευτικοί ότι η δική μας συμπεριφορά και ο τρόπος που εκφράζουμε τις σκέψεις μας είναι παράδειγμα για τα παιδιά μας, που συχνά μας φέρονται έτσι γιατί έτσι τα έχουμε/έχουν μάθει.

Τόσο η συμπεριφορά μας όσο και ο τρόπος που εκφραζόμαστε αντανακλώνται σε σκέψεις των εφήβων που συχνά δεν είναι φανερές όπως: «Μην φωνάζετε γιατί με κάνετε να θέλω να φωνάξω περισσότερο» / Αφήστε με να σας εκθέσω ολοκληρωμένα τις απόψεις μου, μη με διακόπτετε» / «Αν κάνω κάτι καλό να το αναγνωρίσετε» / «Μερικές φορές φαίνεται ότι τίποτα από αυτά που κάνω δεν είναι καλό» / «Όταν συζητάμε για κάποιο θέμα μην θυμάστε όλα τα άλλα που έχω κάνει» / «Να ξέρετε ότι κι εγώ προσπαθώ να σας πω αυτά που νιώθω και σκέφτομαι, άτσαλα μερικές φορές ή και με θυμό. Όταν το κάνω να μου το υπενθυμίζετε» / «Σεβαστείτε το ότι έχω και εγώ σκέψεις που είναι δικές μου όπως και εσείς έχετε δικές σας σκέψεις» / «Δώστε μου την ευκαιρία να διαφωνήσω χωρίς να μου πείτε «στα έλεγα» / «Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά σε φίλους μου. Περιμένετε όταν είμαι μόνος και πείτε μου ότι θέλετε» / «Να μου λέτε ότι με αγαπάτε ακόμα και όταν η συμπεριφορά μου σας κάνει να πιστεύετε ότι δεν θέλω να το ακούσω» / «Να είστε ειλικρινείς μαζί μου».

Πώς μπορούν να συνεργαστούν γονείς και εκπαιδευτικοί στο θέμα της εφηβείας;
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, εκπαιδευτικοί και γονείς να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε, γιατί τα παιδιά αυτή την περίοδο βλέπουν έτσι τα πράγματα.

Να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι προσπαθούν να πουν, όχι τι νομίζουμε εμείς ότι λένε. Με τη σειρά τους αυτά, αν καταλάβουν τη δική μας προσπάθεια κατανόησης τότε μπαίνουν οι βάσεις για μια ανοικτή και ειλικρινή επικοινωνία.

Επικοινωνία που φαίνεται να έχει ως αποτέλεσμα την αποδοτική διαχείριση των ιδιαιτέρων καταστάσεων, λόγω εφηβείας, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο.

Και μην ξεχνάμε, Κι εμείς οι γονείς και οι δάσκαλοι, και όλοι μας κάποτε ήμασταν έφηβοι. Έτσι δεν είναι;

Post a comment

15 − 14 =

Στον διαδικτυακό τόπο μας χρησιμοποιούμε cookies με σκοπό τη βελτίωση της online εμπειρίας σας.

Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

Για να διευκολύνουμε τη χρήση του διαδικτυακού μας τόπου, χρησιμοποιούμε «cookies». Τα cookies είναι μικρά αρχεία δεδομένων / κειμένου που αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας από το πρόγραμμα περιήγησής σας και τα οποία είναι απαραίτητα για τη χρήση του διαδικτυακού μας τόπου.

Χρησιμοποιούμε Session Cookies για να σας προσφέρουμε εξατομικευμένη εμπειρία στην πλοήγηση των συνδρομητικών υπηρεσιών ή του ηλεκτρονικού μας καταστήματος.

Για τη χρήση αυτού του ιστότοπου χρησιμοποιούμε τα παρακάτω cookies που απαιτούνται από τεχνική άποψη
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες